|
Autor |
Wiadomo¶æ |
Calafior |
Wys³any: Czw 11:13, 17 Mar 2011 Temat postu: S³owniczek |
|
Zamieszczam tu s³owniczek paintballowy , mysle ze kazdemu sie przyda .
S³ownik nie jest mojego autorstwa link tutaj http://redball.pl/fat68/slowniczek-pb/
S³owniczek PB
ASA – gwintowane gniazdo do pod³±czania butli do markera lub mamby
ASA On/Off - ASA z zaworem dziêki, któremu mo¿na odci±æ dop³yw HP lubCO2 do markera bez wykrêcania butli (definicja – emce)
back - tylna czê¶æ lufy wieloczê¶ciowej wkrêcana w maker (definicja – emce & Zibi)
ball detents – urz±dzenie w formie niewielkich wypustków (zazwyczaj gumowe, ale s± i inne materia³y) które utrzymujê kulkê w jednym miejscu zanim bolt wepchnie j± do lufy (definicja – Hubi)
Barb - to metalowa z³±czka ³±cz±ca solenoid z wê¿ykiem który idzie do czê¶ci zwanej “torped±” np. w PE Ego. (definicja – Jagi)
barrel bag – “torebka”, która zak³ada siê na lufê, by uchroniæ siê przed skutkami przypadkowego wystrza³u
barrel plug – rzadko ju¿ stosowana zatyczka do lufy, maj±ca identyczny cel jak barrel bag
bolt – ruchomy element mechanizmu markera, który wprowadza kulke do lufy przed strza³em
BPS - balls per second = ilo¶æ wystrzeliwanych przez marker kulek w ci±gu sekundy, szybkostrzelno¶æ (definicja – emce & Zibi)
BYO – okre¶lenie, które oznacza, ¿e organizator gry dopuszcza grê w³asnymi kulkami, a nie tylko kupionymi na polu (buy your own)
chrono – urz±dzenie do mierzenia prêdko¶ci wylotowej kulki; zbyt du¿a prêdko¶æ wylotowa mo¿e powodowaæ niebezpieczeñstwo uszkodzenia cia³a osoby trafionej; na wiêkszo¶ci pól stosuje siê limit do 300 fps (stóp/sek.) czyli ok. 90 m/s
CO2 – dwutleniek wêgla, coraz rzadziej stosowany do napêdu markerów gaz, niektóre markery nie mog± pracowaæ z tym gazem (np. niektóre produkty Bob Long)
debounce trigger (ustawienie) – filtr czasowy ustalaj±cy ile czasu musi up³yn±æ pomiedzy przycisniêciami spustu aby marker wykona³ kolejny strza³… zapobiega to samoistnemu strzelniu przy delikatnych spustach (definicja Jagi)
DWELL - ustawienie czasu otwarcia solenoidu (definicja – emce), czas przez który zawór (solenoid) wprowadzaj±cy powietrze do komory bolta pozostaje otwarty (definicja Jagi)
e-grip – system elektroniczny zwiêkszaj±cy szybkostrzelno¶æ markera
elektropneumatyk (lub elektryk) – marker, w którym podawanie powietrza do strza³u odbywa siê przy wykorzystaniu elektrozaworu (selenoid); z regu³y tzw. elektryki dysponuj± mo¿liwo¶ci± strzelania seriami w kilku lub wiêcej trybach, inaczej ni¿ markery mechaniczne, oparte na mechanicznych zaworach, które s± jednostrza³owe (z regu³y samopowtarzalne)
fatboy (w skrócie – fat) – zamykana tuba do przechowywania i przenoszenia zapasowych kulek; standarowo faty mog± pomie¶ciæ 100, 140 lub 160 kulek
feed – rurka, która kulki sa podawane ze sp³uczki do markera
feed neck – miejsce w górnej czê¶ci markera do mocowania sp³uczki (hoppera) (definicja – emce)
FPO – takie okre¶lenie oznacza, ¿e organizator imprezy zastrzega, i¿ w czasie gry mo¿na u¿ywaæ wy³±cznie kulek kupionych na polu u organizatora (field paint only)
front – przednia czê¶æ lufy wieloczê¶ciowej (definicja – emce & Zibi)
FSDO - First Shoot Drop Off – s³abszy pierwszy strza³, czêsto spowodowany niewystarczaj±cym ci¶nieniem pracy zwi±zanym z niemo¿no¶ci± wykonania przez bolt pe³nego cyklu (definicja – emce)
grip – uchwyt, za który trzymamy marker
HP – sprê¿one powietrze
HPR (high pressure regulator) – regulator wysokiego ci¶nienia montowany przy butli (do 4500 PSI) (definicja – emce)
kasztan – pojawiaj±ce siê na forach okre¶lenie twardej, nierozbijaj±cej siê kulki (definicja – emce)
LPR (low pressure regulator) – regulator niskiego ci¶nienia montowany przy butli (do 200 PSI) (definicja – emce)
mamba – przewód powietrzny, który pod³±cza siê z jednej strony za pomoca odpowiedniej przej¶ciówki do markera, a z drugiej strony do butli za pomoc± tzw. ASA
marker – karabinek paintballowy, nasza zabawka
milsim – odmiana paintballa opieraj±ca siê na zasadzie jak najwierniejszego odwzorowania rzeczywistych walk w ró¿nej skali – od krótkich potyczek ma³ych oddzia³ów, a¿ do odgrywania du¿ych scenariuszy bitewnych
oczy (eye system) – elektroniczny system, oparty najczê¶ciej na fotorezystorach, który przy pomocy detekcji ¶wietlnej lub laserowej ma za zadanie stwierdziæ czy kulka znajduje siê ju¿ w ¶wietle lufy i dopiero wtedy pozwolic na uruchomienie bolta i podanie gazu; bardziej zaawansowane systemy (4-oczne, 6-oczne) wykrywaj± pozycjê kulki dok³adniej, aby dopiero gdy kulka jest w ¶rodku ¶wiat³a lufy, uruchomiæ bolta i gaz; jest to istotne w szybkostrzelnych elektrykach, w których mog³oby doj¶æ do ¶ciêcia kulki przy szybkim lub za wolnym podaniu kulki
oring (w³. o-ring) – okr±g³a gumowa uszczelka
pompka – najprostszy rodzaj markerów mechanicznych, w których prze³adowanie kulek i gazu dokonywane jest rêcznie
poppet - rodzaj konstrukcji markera w którym bolt po³±czony jest z hummerem (zwanym tak¿e rammerem lub ramem). Hummer porusza siê pod ci¶nieniem do przodu, uderzaj±c w zawór, który wpuszcza powietrze bo bolta i wystrzeliwuje kulkê. Bolt razem z hummerem przesuwa siê do przodu wypychaj±c kulkê poza ball detenty do lufy i w momencie zagazowania kulka jest gotowa do lotu.
Zalety – oszczêdno¶æ gazu, ma³o oringów (³atwe utrzymanie)
Wady – g³o¶ny, kopi±cy, ma³o celny
Przyk³ady: Planet Eclipse Ego (definicja – Jagi)
QEV (Quick Exhaust Valve) – dodatkowy element pneumatyki stosowany w np. w niektórych markerach Smart Parts ograniczaj±cy zu¿ycie powietrza, polepszaj±cy efektywno¶æ pracy markera (definicja – emce)
rammer, hummer, ram - ruchomy element sprzê¿ony z boltem który pod ci¶nieniem uderza w zawór otwieraj±cy dop³yw gazu do komory bolta (definicja – Jagi)
reball - kulki wielokrotnego u¿ytku (definicja – emce)
regulator – urz±dzenie s³u¿±ce do podania odpowiedniego ci¶nienia gazu; regulatory mocuje siê na butlach, ale równie¿ w markerach znajduj± siê dodatkowe regulatory
ROF (rate of fire) – ustawienie minimalnego czasu pomiêdzy kolejnymi strza³ami (definicja – emce)
ROFD (rate of fire delay) – spotykane zamiast ROF w niektórych markerach ustawienie opó¼nienia pomiêdzy kolejnymi cyklami (definicja – emce)
selenoid (lub solenoid) – w markerch elektropneumatycznych jest to rodzaj zaworu odpowiadaj±cego za podanie odpowiedniej ilo¶ci gazu (HP lub CO2) do wystrza³u
slide check - element mamby w formie przesuwanego pier¶cienia, dziêki któremu mo¿na odci±æ dop³yw HP/CO2 do markera i odpi±æ mambê bez konieczno¶ci zakrêcania zaworu na butli i spuszczania powietrza z przewodu (definicja – emce)
speedball – sportowa odmiana paintballa, w której gra odbywa siê na ma³ej przestrzeni, na której umieszcza siê ¶ci¶le okreslonego kszta³tu dmuchane przeszkody; rozgrywane s± profesjonalne zawody speedballowe, z takimi o randze mistrzostw ¶wiata w³±cznie
splat – slad po bezpo¶rednim trafieniu kulki (plama farby)
sp³uczka (lub hopper, loader) – pojemnik na kulki, mocowany do markera; specyficznym rodzajem s± tzw. elektrosp³uczki lub motosp³uczki, które w odró¿nieniu od sp³uczek grawitacyjnych, posiadaj± elektryczny system podawania kulek, co zapewnia wiêksz± szybko¶æ podawania; popularne s± m. in. Dye Rotor, HALO B, VL, Cyclone (Tippmann), RipClip (BT) i wiele innych
spool - rodzaj konstrukcji markera, w którym bolt jest tak skonstruowany ¿e pod ci¶nieniem przesuwa siê do przodu i po miniêciu danego oringu uwalnia ci¶nienie do lufy.
Zalety – cichy, ma³o kopi±cy, bardzo celny
Wady – gazo¿erny, lubi smar i ma zazwyczaj du¿o oringów a co za tym idzie trudniej utrzymaæ go w stanie “super” i bardziej podatny na awarie.
Przyk³ady: Planet Eclipse Geo (definicja – Jagi)
¶ciêcie kulki – rozerwanie kulki w taki sposób, ¿e bolt popycha kulkê jedynie czê¶ciowo umiejscowion± w ¶wietle lufy, a krawêd¼ bolta “¶cina” kawa³ek kulki; powoduje to wydostanie siê farby bezpo¶rednio do lufy, co w efekcie daje strza³ tzw. “kisielem”, czyli farb±, sklejanie siê kulek, krótsze strza³y i latanie kulek “byle gdzie”, jezeli wogóle uda im siê opu¶ciæ lufê
torpeda - to rodzaj zaworu/bezpiecznika zapobiegaj±cy zbyt du¿emu ci¶nieniu doprowadzanemu do rammera (definicja – Jagi)
TRYBY STRZELANIA:
dotyczy elektryków, mechaniczne markery strzelaj± tylko ogniem pojedynczym (dodajê zgodnie z sugesti± emce)
- semi – pojedyncze naci¶niêcie = pojedynczy strza³, szybkostrzelno¶c zale¿y od szybko¶ci palców i mo¿liwo¶ci markera i loadera (sp³uczki)
- burst – tzw. krótkie serie, z regu³y w trybie burst jedno naci¶niêcie spustu = 3 lub 5 kulek
- ramping – tryb semi, z tym ¿e szybkie naci¶niêcie raz za razem kilkakrotnie spustu, powoduje wystrzelenie krótkiej serii (taki tryb wystêpuje np. w BT Delta Elite)
- full auto – naci¶niêcie i przytrzymanie spustu = marker strzela, a¿ pu¶cisz spust lub skoñcz± Ci siê kulki albo gaz
- turbo – tryb semi, z tym ¿e odpowiednio szybkie naciskanie spustu powoduje zwielokrotnienie szybko¶ci strzelania, np. jedno naci¶niêcie = 2 kulki
wê¿yk macroline – wê¿yk ³±cz±cy ASA z regulatorem (definicja – emce)
wê¿yki microline - wê¿yki igielitowe rozprowadzaj±ce powietrze pomiêdzy regulatorem a banjo, solenoidem, etc – elementami pneumatyki wewn±trz markera (definicja – emce)
wk³adka - tulejka w ró¿nych rozmiarach (¶rednicach, kalibrach – przyp. Zibi) z regu³y 0,681-0,695 dziêki której mo¿na lepiej dopasowaæ ¶rednicê lufu do kulki. Czêsto jest montowana w back’u, np. popularne lufy Freak (definicja – emce)
woodsball (lub paintball le¶ny) – odmiana paintballa, w której terenem gry jest obszar “naturalny” (jak pole w Rysiach), budynki, lasy, nieu¿ytki itp.
¿arówa – trafienie w maskê przeciwnika tak, ¿e przestaje cokolwiek widzieæ
(C) copyright FAT.68. Kopiowanie, zamieszczanie na innych stronach, publikowanie w jakikolwiek sposób bez zezwolenia redaktora i zamieszczenia prawid³owego linku do niniejszego w±tku zabronione. Wszelkie naruszenia bêd± surowo ¶cigane.
Redakcja: Zibi |
|
|
|
|
|